יום שני, 16 בפברואר 2009

כן למאגר ביומטרי

הממשלה אישרה את הקמת מאגר ביומטרי - שיכיל טביעות אצבע וזיהוי תווי פנים של כלל אזרחי ישראל, למרות התנגדויות מצד לשכת עורכי הדין, המועצה הציבורית להגנת הפרטיות והאגודה לזכויות האזרח.

כמו כל טכנולוגיה חדשה, גם המאגר הביומטרי המתוכנן גורם לפחדים רבים . הפחד מהלא נודע מועצם בתרבות הפופולרית וסרטי מדע בדיוני המציגים את הגרוע בקידמה גורמים לנו לפחד ולדחות שינויים מרחיקי לכת גם כאשר הללו מבטיחים שינוי לטובה. הדבר דומה לפחד משימוש בתאים עובריים, מהאינטרנט, מהטלפון ומכל דבר שיש בו שינוי מהמצב הקיים. את הפחד מהמאגר ביומטרי אפשר לחלק לשתי קבוצות: הפחד מזליגת המידע מחוץ לידי השלטון והפחד כי השלטון עצמו ישתמש במידע זה שלא כדין וכנגד האזרח.

הפחד שמידע אודותינו יהיה זמין לכל אכן יכול להפחיד אך כמויות מידע עצומות כבר קימות היום: חברות האשראי יודעות את הרגלי הצריכה שלנו, קופות החולים יודעות את ההיסטוריה הרפואית שלנו, חברות הסלולר יודעות את מיקומינו הפיזי, פיסבוק יודע איך אנו נראים וגוגל יודעת את תחומי העניין שלנו. חברות אילו לא צריכות את המאגר הביומטרי בכדי להצליב מידע.

כל מה שהמאגר הביומטרי יודעת לעשות זה לזהות אדם באופן כמעט וודאי. מערכת זו אינה אוספת נתונים אחרים כגון תיק רפואי, הרגלי צריכה והיסטוריה כלכלית. אם השלטון ישכיל לתת ממשק בסיסי למערכת לכל דורש חברות רבות תוכלנה להשתמש במידע הבסיסי לצורך מתן שרותים כגון פרסום ממוקד, נגישות לתיקים רפואיים ללא צורך בכרטיס וכסף אלקטרוני ללא צורך בכרטיס אשראי. אם חוקי התחרות ישמרו ויכולת הזיהוי תהיה זמינה לכל, שוק חדש זה יגרום לקפיצת מדרגה בחברה, בכלכלה ואפילו במדע.

את ה"אמון הציבור" בו זכתה הממשלה ורשויות אכיפת החוק הרוויחו הם בעמל רב לכן הפחד משימוש במאגר שלא לטובת האזרח מוצדק בחלקו. גם על בעיה זו ניתן להתגבר על ידי ביזור ופתיחת המערכת לכל דורש וכך הפוטנציאל לשימוש זדוני במאגר על ידי השלטון כנגד האזרח יאוזן על ידי יכולת האזרח להשתמש במערכת כנגד השלטון. דוגמה לכך היא שימוש ביכולת הזיהוי הוודאי לבצע סקרים, משאלים והצבעות אזרחיות לרוב אשר יפעילו לחץ על השלטון לבצע את רצון הציבור.

סביר כי אכן יווצרו מצבים בהם גופים שונים ישתמשו במידע זה שלא לטובת הציבור. הדרך להתמודד עם מצבים אילו היא לא לבטל את המיזם לגמרי, אלה לבצע חקיקה המסדירה את השימוש המקובל בו. יש לשער שחוקים כאילו יחוקקו עם הזמן כאשר יעשה במערכת שימוש לרעה. העובדה שנאלץ להתמודד עם בעיות וחסרונות איננה סיבה מספיק טובה לוותר על הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה חדשה ומבטיחה כמו המאגר הביומטרי.

האם אני מאמין שהשלטון יבצע בסופו של דבר את הדבר הנכון ויבזר את השליטה במאגר? ברור שלא! יש כאן כוח, אינטרסים וכסף. אך כמו תמיד, בסופו של דבר והכוחות הכלכליים יפעילו לחץ עליהם לשחרר מעט את אחיזתם בצעצוע החדש, המידע ידלוף ודרך חברות אילו יפתח עולם חדש ומבטיח בפני כולם.

blog comments powered by Disqus